ماهیت نمادین رنگ در مضامین اساطیری شاهنامه فردوسی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده صدف شیخ صراف
- استاد راهنما جواد علیمحمدی اردکانی عباس نامجو
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
پژوهش حاضر به مطالعه ماهیت نمادین رنگ در مضامین اساطیری شاهنامه فردوسی پرداخته است. بکارگیری عنصر رنگ در ساختار شعری و تجسّمی در شاهنامه فردوسی از جنبه های زیباسازی اثر ادبی، تناسب رنگ با فضای حماسی و اسطوره ای شاهنامه و معنای نمادین، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته شده است. چگونگی بهره بردن فردوسی از عنصر رنگ در شاهنامه و ارتباط بین رنگ ها و معنای نمادین آن ها و مضامین اساطیری، پرسش هایی هستند که در این پژوهش به آن ها پرداخته شده است. بررسی نمادشناسی رنگ در مضامین اساطیری به منظور شناخت عمیق تر اساطیر و بازشناسی ابعاد پنهان مضامین اساطیری از اهداف این پژوهش بوده است. در این پژوهش ابیات رنگی مربوط به بخش مضامین اساطیری شاهنامه مطالعه و واژگان رنگی دسته بندی شدند و اطلاعات ضروری تحقیق از روش توصیفی- تحلیلی که شامل مطالعه اسنادی است، جمع آوری شده است. بطور کلی یافته های این پژوهش به استخراج واژگان رنگی و جانشینان رنگی، موارد کاربرد و تعداد دفعات کاربرد هر رنگ منجر شد و در پی آن پیوندی میان معنای نمادین رنگ ها با مضامین اساطیری برقرار گردید. نتایج تحقیق نشان می دهد که فردوسی رنگ را نه از آن جهت که فقط رنگ را بکار ببرد، بلکه به عنوان عنصری برای انتقال حس و بیان تصاویر از آن بهره برده است و آن را متناسب با مضامین اساطیری و معنای نمادین رنگ بکار گرفته است.
منابع مشابه
بازتاب باورهای اساطیری رستنیها در شاهنامه فردوسی
شاهنامه آیینهای تمامنما از هویت و باورهای کهن ایرانیان در گذشتههای دور تا پایان دوره ساسانیان است. بسیاری از باورهای کهن ایرانی در هر سه بخش این شاهنامه بهویژه در دوره اساطیری و حماسی تجلی یافته است. رستنیها، پدیدههایی هستند که در اسطورهها و باورهای توتمی و آنیمیسمیـ که شکلهایی از دینهای ابتداییاند ـ نقش درخور تأملی دارند. بازتاب این باورها را که گاه با اساطیر دیگر اقوام مشترک است در...
متن کاملبنیادهای تمدّن اساطیری در شاهنامه فردوسی
بشر پیوسته در مسیر پیشرفت و توسعه مدنیّت گام برداشته است و بی تردید جوامع متمدّن امروزی مرهون تلاش های نخستین انسان هایی است که گاه به صورت فردی و عالمانه و گاه به شکل جمعی و احیاناً تصادفی و به طریق آزمون و خطا مسیر تمدن و زندگی نوین بشری را فراهم آورده و سنگ بنای جوامع کهن را نهاده اند. در الگوهای تاریخی، نخستین آموزش ها و کردارهای تمدن ساز غالباً در میان جوامع ابتدایی و اولیه شکل گرفته است...
متن کاملکارکرد رنگ در شاهنامه فردوسی
عنصر رنگ از عناصر ویژه ای است که می توان از طریق شناخت ویژگیها، خاصیتها و تأثیرات آن، از روی بسیاری از رمزها پرده برداری کرد و به رازهای پنهان بسیاری از پدیده ها دست یافت. در شاهنامه فردوسی 4197 بار عنصر رنگ مورد توجّه قرار گرفته است. از این تعداد 3267 مورد ازنظر مفهومی نیز بیانگر معنای رنگ است. واژه های رنگی شاهنامه را در 18 دسته می توان جای داد. 27/67 درصد از رنگهای به کار رفته در شاهنامه مر...
متن کاملبررسی جنبه های تمثیلی و نمادین در بخش های اساطیری و پهلوانی شاهنامه ی فردوسی
چکیده: همه ی آفرینش های ادبی و هنری جهان در مسیر خود با حقایق پنهان و آشکار نمادها در آمیخته اند و پدید آورندگان این آثار، به اقتضای زمینه های فرهنگی و اجتماعی، از زبان سمبلیک استفاده می نمایند، تا از این طریق بتوانند تأثیر نوشته ی خویش را بر ذهن و اندیشه ی بشری افزایش دهند و بر جاودانگی و تأویل پذیری آن بیفزایند. شاهنامه ی فردوسی صحنه ی هم نبردی و ستیز همیشگی ناسازگارهاست که در آن نمادهای نی...
15 صفحه اولنقد تطبیقی عنصر رنگ در ادیسه هومر و شاهنامه فردوسی
ادبیات تطبیقی از پیوندهای کلی میان ادبیات جهان بحث میکند و با نفوذ در ابعاد متنوع ادب، عناصر اصیل هر ملت را بازگو مینماید، تا اهمیت عناصر بیگانه و خصوصیت ادبی مختص به هر ملت را بیابد. در باب رنگها به شکل تطبیقی، پیش از این گویا در دو حماسه هومر و «شاهنامه» فردوسی مقایسه و تحلیلی صورت نگرفته است. بر همین بنا، در این پژوهش انواع رنگهای کاربرد یافته در دو حماسه به روش تطبیق...
متن کاملنقد تطبیقی عنصر رنگ در ادیسه هومر و شاهنامه فردوسی
ادبیات تطبیقی از پیوندهای کلی میان ادبیات جهان بحث میکند و با نفوذ در ابعاد متنوع ادب، عناصر اصیل هر ملت را بازگو مینماید، تا اهمیت عناصر بیگانه و خصوصیت ادبی مختص به هر ملت را بیابد. در باب رنگها به شکل تطبیقی، پیش از این گویا در دو حماسه هومر و «شاهنامه» فردوسی مقایسه و تحلیلی صورت نگرفته است. بر همین بنا، در این پژوهش انواع رنگهای کاربرد یافته در دو حماسه به روش تطبیق...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023